Logistieke innovatie op maat van de ondernemer
De weg naar die innovaties is niet voor elke ondernemer evident. Het aanbod is enorm en het betekent vaak een stevige investering. “Daar ligt de meerwaarde van Fabriek Logistiek”, legt An Vervliet uit. “Bedrijven kunnen hier het veld leren kennen: van courante toestellen zoals heftrucks tot baanbrekende technologieën waaronder Internet of Things-toepassingen en robotica. Maar het blijft niet bij kennismaken alleen. Aan de hand van testopstellingen onderzoekt de ondernemer uit welke toepassing hij de meeste efficiëntiewinst haalt”
Spitstechnologie dankzij partners
Fabriek Logistiek heeft ondertussen 27 partners die garant staan voor unieke technologieën. Je test er bijvoorbeeld de Smart Glasses van ART4L. Deze brillen vertellen de magazijnier welk product waarnaartoe moet en stippelen zelfs de route voor hem uit. Dat laatste doen ze met behulp van de positioneringstechnologie van een andere partner Pozyx. “Dankzij de instructies op het kleine beeldschermpje van onze Smart Glasses gaat orderpicken een stuk sneller”, legt Jan De Kimpe, partner bij ART4L, uit. “Een omgeving zoals Fabriek Logistiek waarin je dat kan uitproberen is erg interessant. De realiteit wordt heel dicht benaderd”, zegt hij. “Ook de wisselwerking tussen partners is heel boeiend.
Dat beaamt ook Samuel Van de Velde, CEO van Pozyx. “ Onze positioneringstechnologie helpt de operator om zijn weg te vinden naar het volgende item. Elk toestel heeft een locatietag. Die is verbonden met het UWB-netwerk. Zo kan je in realtime volgen waar de toestellen zich bevinden.” Met die data kan een bedrijf zijn processen analyseren en snelle efficiëntiewinsten realiseren.”
“De logistiek is een concurrentiële sector. Een bedrijf moet slim, duurzaam en efficiënt werken. Technologische innovaties kunnen daarbij écht het verschil maken.”