De eerste elektrisch aangedreven urban boat voor stedelijke distributie werd ontwikkeld dankzij nauwe samenwerking tussen Tesco en De Groote-Houtboerke NV. Na enkele maanden van testen werden met succes een aantal proefvaarten georganiseerd met bakstenen, zand en pleisterkalk in de Gentse binnenstad. Samen met de stad Gent en De Vlaamse Waterweg nv zal Urban Waterway Logistics, waar De Groote-Houtboerke NV lid van is, verder inzetten op het in kaart brengen van de laad- en losinfrastructuur in Gent en zal gekeken worden welke laad- en lossystemen kunnen gebruikt worden. De urban boat zal ook de komende jaren nog aan tal van proefprojecten deelnemen om de stedelijke distributie van bouwmaterialen te realiseren. Want binnenvaart kan een belangrijke rol spelen om de mobiliteit, bereikbaarheid en leefbaarheid van een stad te verbeteren en met innovatieve concepten zoals de Green Wave wordt via (kleine) waterwegen belevering tot in de binnenstad mogelijk.
Door in te zetten op innovatie en duurzaamheid, kan dit type vaartuigen het aandeel van de binnenvaart verhogen. Dat draagt niet alleen rechtstreeks bij aan de modal shift van de weg naar de waterweg, maar maakt steden ook veiliger voor fietsers en voetgangers.