Maatschappij Linkerscheldeoever staat in voor het grond-, industrialisatie- en subregionaal beleid in de Waaslandhaven.

De Waaslandhaven maakt deel uit van de Haven van Antwerpen, dé economische motor van België. Het Beverse deel, dat behoort tot de Provincie Oost-Vlaanderen, is momenteel de belangrijkste groeipool voor de Antwerpse containerhaven.

De maritieme traffiek in de Waaslandhaven stijgt al jaren. In 2020 werd er in totaal ruim 117 miljoen toen goederen gelost en geladen. Dit enorm verzet is voornamelijk te danken aan het Deurganckdok, het grootste getijdendok ter wereld. Veruit de meeste goederen die in de Waaslandhaven passeren, doen dat in containers: 88% of 103 827 046 ton.

Maar de haven is meer dan een los- en laadplaats: de goederen worden er opgeslagen, herverpakt, verdeeld en klaargemaakt voor transport naar hun eindbestemming. De belangrijkste specialisaties van de Waaslandhaven zijn chemie, containeroverslag en roll-on-roll-off.

 

Sinds 1982 staat Maatschappij Linkerschedeoever (MLSO) in voor het grond-, industrialisatie- en subregionaal beleid in de Waaslandhaven. Naast de maritieme zone, is er namelijk ook een industriële zone, waar heel wat bedrijven actief zijn.

In de Waaslandhaven werken 41.500 mensen (direct en indirect). In Beveren (het Oost-Vlaamse deel van de Waaslandhaven) zijn er 14.420 mensen rechtstreeks aan de slag voor de Waaslandhaven.

De Provincie Oost-Vlaanderen en havenbeheerder Maatschappij Linkerscheldeoever willen dat ook de volgende generaties kunnen genieten van de welvaart en de vele jobs die de haven creëert. Maar die groei moet wel gebeuren in harmonie met haar omgeving en de samenleving. Daarom zetten Provincie Oost-Vlaanderen en MLSO hun schouders onder het plan om van de haven van Antwerpen, waar de Waaslandhaven een onderdeel van is, Europa’s meest duurzame haven te maken!

Naar de website van MLSO
Delen via