De Waaslandhaven maakt deel uit van de Haven van Antwerpen, dé economische motor van België. Het Beverse deel, dat behoort tot de Provincie Oost-Vlaanderen, is momenteel de belangrijkste groeipool.
- 21 031 mensen (uitgedrukt in VTE) werkten in 2020 rechtstreeks voor de Waaslandhaven. Daarvan waren er 14 420 aan het werk in Oost-Vlaanderen, wat een stijging van 4% tegenover 2019 betekent.
- De maritieme trafiek in de Waaslandhaven stijgt al jaren. In 2020 werd er in totaal 117 859 601 ton goederen gelost en geladen. Dat is een uitzonderlijke en lichte daling (-0,7%) tegenover 2019, die echter volledig te wijten is aan de COVID-19-gezondheidscrisis. Bijna alle maritieme trafiek (minstens 117 miljoen ton) gebeurt in het Beverse deel van de Waaslandhaven.
- Veruit de meeste goederen die in de Waaslandhaven passeerden, deden dat in containers: 88% of 103 827 046 ton. Daarmee ligt het aandeel containers in het totale goederenverkeer van de Waaslandhaven nog steeds veel hoger dan het aandeel van 60% containers in het totale goederenverkeer voor de gehele haven van Antwerpen.
“De Provincie Oost-Vlaanderen en havenbeheerder Maatschappij Linkerscheldeoever willen dat ook de volgende generaties kunnen genieten van de welvaart en de vele jobs die de haven creëert. Maar die groei moet wel gebeuren in harmonie met haar omgeving en de samenleving. Daarom zetten Provincie Oost-Vlaanderen en MLSO hun schouders onder het plan om van de Waaslandhaven Europa’s meest duurzame haven te maken! Een streefdoel dat we delen met Port of Antwerp.”