Stadsboot als alternatief vervoersmiddel leidt tot een daling van het aantal vrachtwagens, wat de binnenstad een veiligere en aangenamere plek maakt voor fietsers en voetgangers.

Verkeersdrukte inperken

Files, circulatieplannen en een gebrek aan parkeerplaatsen. Het leveren van bouwmaterialen in het centrum van Gent is niet eenvoudig. Enkele organisaties en universiteiten sloegen daarop de handen in elkaar. In kader van het AVATAR-project maakten ze een elektrische boot om op een duurzame manier goederen te transporteren in het hartje van centrum Gent.

Gent als testcase

De milieuvriendelijke boot maakte onlangs een eerste testritje. Met behulp van 3 ton batterijen kan de boot zo’n 25 ton bouwmaterialen vervoeren. Het gaat om een prototype waarbij er nog steeds iemand de boot bestuurt.

Op termijn is het de bedoeling om de elektrische boot zelfstandig te laten varen zonder bestuurder. Maar voor het zover is zal de boot mét kapitein nog enkele keren uitvaren om de meest optimale routes uit te stippelen. In Gent heb je namelijk heel wat lage bruggen wat het transport van goederen bemoeilijkt.

Lees ook

Materialen
Geschreven door Nicolas Moerman

Circulaire batterij voor een groenere toekomst

2 augustus 2022