RAAF ontwikkelt vrachtfietsen op maat van tuiniers, kappers aan huis of pakjesbezorgers. Momenteel sleutelt het bedrijf samen met Pars Pro Toto aan een innovatieve fietstrailer om europalletten te vervoeren. “Het potentieel in de Belgische steden is groot”, zegt bedenker Jürgen Craeye.

Jürgen, die al 20 jaar actief is in de fietswereld, richtte RAAF in 2020 op. “Onze bedoeling was om zo veel mogelijk organisaties te ondersteunen in hun switch naar duurzame stedelijke logistiek”, zegt de bezieler. “Dat doen we met op maat gemaakte cargofietsen en fietstrailers, waarmee bedrijven en organisaties vlot goederen door de stad kunnen vervoeren.”

“Denk daarbij niet alleen aan pakjesleveringen, maar evengoed aan een dienstverlener die een fietstrailer gebruikt om het nodige materiaal mee te nemen”, verduidelijkt Jürgen. “Dit kan zowel gaan over de thuiskapper die met een toolbox van klant naar klant fietst, de tuinier die zijn gereedschap vervoert of de thuisverzorger die boodschappen naar een cliënt brengt. Nog een belangrijke doelstelling van RAAF is om de Vlaamse maakindustrie te versterken. We laten onze onderdelen liever door lokale (maatwerk)bedrijven maken dan ze te importeren.”

Dankzij de provinciale steun kunnen we een pioniersrol spelen en de overgang naar een duurzame stedelijke mobiliteit versnellen

Jürgen Craeye Oprichter RAAF
Witte RAAF op wielen

Van vaag idee tot moduleerbare trailer

In andere landen zoals Duitsland en Frankrijk zijn trailers al langer ingeburgerd. In België ziet Jürgen er nog een groot potentieel in. Zeker in een stad als Gent, die inzet op slimme mobiliteit. Met de cargofietstrailer speelt hij in op de veranderende stedelijke inrichting, die evolueert naar stadsrandmagazijnen in combinatie met last mile delivery.

“We werken aan een moduleerbare trailer waarmee je zowel europalletten als halve europalletten kan vervoeren”, legt Jürgen uit. “Ik had een vaag idee in mijn hoofd van hoe die er moest uitzien, maar als criminoloog heb ik zelf niet de skills om een nieuw product te ontwikkelen. Daarom stapte ik naar het designbureau Pars Pro Toto, dat samenwerkt met Ian Claes Engineering voor het mechanische luik. Dankzij de subsidie van de Provincie Oost-Vlaanderen voor innovatieprojecten hebben we de middelen om het idee effectief uit te werken. De steun geeft ons de kans om een pioniersrol te spelen en de overgang naar een duurzame stedelijke mobiliteit te versnellen.”

Uitdagingen

Intussen werkten RAAF, Pars Pro Toto en Ian Claes Engineering al 10 versies uit. Ze nemen hun tijd om alle details goed te bekijken, want de trailer moet veilig, eenvoudig, intuïtief en maakbaar zijn.

“Ons huidig ontwerp is een trailer met 3 wielen, die je eenvoudig aan de zadelpen van een fiets vastklikt”, zegt Jürgen. “We botsten tijdens het ontwerpen op twee grote uitdagingen. Een eerste is de breedte van de trailer. Volgens de huidige wetgeving mag een trailer die aan een fiets gekoppeld wordt maximaal 1 meter breed zijn. Dat is krap, want een europallet is al 80 centimeter breed en de wielen van de trailer moeten daar nog naast komen. Gelukkig schuift de toegelaten breedte wellicht op richting 1,20 meter, wat een haalbaardere afmeting is. Een tweede uitdaging is het systeem om de europalletten of halve europalletten op de trailer te heffen. Daarvoor riepen we de expertise van Ian Claes in. We willen geen elektrisch, maar een manueel hefsysteem en dat vraagt om het nodige inzicht in mechanica en hydraulica. Eens de palletten naar omhoog geheven zijn, moeten ze natuurlijk ook goed vastklikken. We hadden dus genoeg stof om over na te denken. Gelukkig is er YouTube, waar we heel wat inspiratie opdeden.”

“Als alles volgens plan verloopt, hebben we begin 2025 een afgewerkt prototype klaar. In eerste instantie gaan we de trailer via pilootprojecten laten testen. Eens we de early adopters meehebben, zijn we vertrokken.”

We laten onze onderdelen liever door lokale maatwerkbedrijven maken dan ze te importeren

Jürgen Craeye Oprichter Raaf
Word jij ook pionier binnen een provinciale speerpuntcluster?
Delen via