De piekende brandstofprijzen en de zorgen om het klimaat dwingen vergroening af. Ook de maritieme sector voelt de druk om zijn CO2-uitstoot te verminderen. Door de grote volumes die ze vervoeren, is de scheepvaart een van de grootste vervuilers ter wereld. De oplossing volgens Gentse start-up Toqua? Computermodellen met artificiële intelligentie.

Efficiëntie- én brandstofwinst

Het initiatief van Casimir Morobé, winnaar van de Vlaamse Blue Innovation Awards, wil via machine learning het brandstofverbruik in de scheepvaartsector reduceren. De huidige meetmethoden in de scheepvaart zijn immers enorm verouderd en houden te weinig rekening met secundaire factoren zoals het weer en de laadcondities. De foutenmarge is groot, waardoor de performantie van schepen niet efficiënt gemonitord kan worden.

Toqua brengt hier verandering in door data van scheepssensoren en satellietdata van de weersomstandigheden te combineren in één machine learning-model. Op die manier kan het gedrag van deze schepen bijna perfect voorspeld worden. Dankzij deze technologie kunnen rederijen datagedreven aan de slag, en zo gemiddeld 6% brandstof besparen.

(Beter) meten is (beter) weten

Het idee is even simpel als geniaal. Hoe preciezer je de efficiëntie van een schip in kaart brengt, hoe beter je het verbruik kan manipuleren: door op het juiste moment trager of sneller te varen, op tijd een onderhoud in te plannen of routes eventueel aan te passen aan het weer.

De eerste stap? Het installeren van meetsystemen op de schepen. Verschillende sensoren meten elke seconde 450 verschillende waarden, waarvan elke 15 seconden een gemiddelde wordt gemaakt. Met die info gaat Toqua aan de slag. De algoritmes werken met een 20-tal cruciale parameters: die meten evidente zaken, zoals snelheid en locatie, maar even goed hoe diep en in welke hoek het schip in het water ligt. En ook alle weersomstandigheden, zoals de stromingssnelheid, de golfhoogte of de windrichting. Zelfs het zoutgehalte en de watertemperatuur worden gemeten. Naarmate het systeem slimmer wordt, moet, volgens de bezielers van Toqua, 10% brandstofbesparing haalbaar zijn.

Sinds de oprichting in 2020 gaat het hard voor Toqua. In 2021 werd Morobé door The Economist Group opgepikt als Ocean Changemaker, wat heel wat internationale deuren opende. In België maakt de Antwerpse olietankrederij Euronav alvast dankbaar gebruik van de artificiële intelligentie van Toqua. Tegen 2026 wil Toqua op 6.000 schepen, zo’n 10% van de wereldvloot, aanwezig zijn.

Meer info
Delen via

Lees ook