Ongeveer de helft van de Belgen verkiest flessenwater boven leidingwater, puur omwille van de smaak. En over geuren, kleuren en smaken, valt niet te discussiëren, vindt Jeroen Vereecke, CEO van sociale impactonderneming Robinetto. Dus ontwikkelde hij samen met Colruyt Group ‘Robi’, een filtersysteem waarmee je leidingwater aanpast aan je eigen smaak. Met een druk op de knop komt je favoriete drinkwater gewoon uit de keukenkraan.

Impact bij horeca en bedrijven

Laat ons beginnen bij het begin. In 2018 richtte Jeroen samen met 3 kompanen de sociale impactonderneming Robinetto op. Hun missie was helder: de CO2-uitstoot door transport en verpakkingen van drinkwater verminderen. In eerste instantie richtten ze zich op horeca en events, sectoren waar Jeroen als oprichter van Boomtown Festival Gent en de voormalige Café Video wel wat affiniteit mee heeft.

Impact uit de keukenkraan

In 2020, volop corona en ook voor Robinetto een onzekere tijd, startten Jeroen en zijn partners gesprekken met Colruyt Group. Al snel werd duidelijk dat ze vanuit hun gedeelde duurzaamheidsvisie samen een alternatief voor flessenwater in de markt zouden zetten. In 2021 formaliseerden ze de samenwerking en nu, 2 jaar later, ligt Robi, het water van de knop, al in de schappen.

Jeroen: “Het is bij de thuisgebruikers dat we het meest impact kunnen veroorzaken. Door de co-creatie met Colruyt Group werd het financieel mogelijk om een B2C-product vanaf 0 te ontwikkelen. Colruyts kennis over consumentengedrag was in het bedenkproces erg waardevol voor ons. Als grootste Belgische waterinkoper heeft Colruyt inzicht in wat mensen willen, hoeveel geld ze daarvoor overhebben,… Met dat inzicht konden we iets ontwikkelen dat écht beantwoordt aan de wensen van de consument, in plaats van gewoon een ‘leuk idee’ op de markt te brengen. Nu we effectief met de verkoop gestart zijn, heeft Colruyt Group natuurlijk ook een commerciële functie. Ze maken publiciteit via de eigen media, in hun winkels en via andere kanalen, zoals de DATS 24-tankstations.”


Jeroen Vereecke - CEO Robinetto

Naast Colruyt Group, speelden nog enkele partners een belangrijke rol in de ontwikkeling van Robi.

Jeroen: “Achilles Design hielp ons met de productontwikkeling, sociale economiebedrijf MAAAT zorgt voor de assemblage en verpakking, Wieni ontwikkelde de Robi-app, en zo zijn er nog heel wat partners die Robi mee mogelijk maakten.”

Robi: waterfilter met mobiele knop

De verschillende spelers in de co-creatie, een voor een gedreven door sociale impact, gooiden hun talenten samen om het filtersysteem voor thuisgebruik te ontwikkelen. Die bestaat uit een box om onder het keukenaanrecht te installeren, een mobiele knop, waarmee je Robi-water uit de kraan tovert en een app, waarop je kan zien wanneer je een nieuwe capsule in de box moet plaatsen en hoeveel water je al gedronken hebt. Je kiest volgens je smaakvoorkeur uit 3 capsules die het water zuiveren en verrijken.

Jeroen: “Vooraleer we aan het ontwerp begonnen, hebben we ons goed geïnformeerd bij onze toekomstige klanten. We hebben ons gebaseerd op de manier waarop mensen flessenwater drinken en zijn daar zo dicht mogelijk bijgebleven. Het gaat tenslotte niet om wat wij leuk of knap vinden, maar om wat mensen echt willen gebruiken. We hebben al het bestaand onderzoek rond ‘drinkgedrag op grond van water’ in kaart gebracht en aangevuld met eigen kwalitatief en kwantitatief onderzoek. Hadden we dit onderzoek niet gedaan, dan hadden we wellicht iets leuks gemaakt dat niet gealigneerd was met wat mensen daadwerkelijk willen gebruiken. We deden onder andere een bevraging binnen de Colruyt community, waar meer dan 30.000 mensen werken. We deden ook bevragingen bij de medewerkers van Colruyt Halle en diepte-interviews over welk water ze verkiezen en waarom ze dat ‘lekker’ vinden. We mogen ons intussen echt wel specialist noemen in ‘hoe mensen water drinken’. En dat is maar goed ook, want inzicht is cruciaal als je iets wil veranderen.”

Colruyt Group: twee werelden onder één dak

Jeroen kijkt nog steeds gefascineerd terug naar de start van de co-creatie met Colruyt Group: “Een organisatie met meer dan 30.000 medewerkers, dat brengt natuurlijk de nodige procedures met zich mee. Je kan het zien als een tank die je niet zomaar bijstuurt. Maar tegelijk is het opmerkelijk dat er binnen dat groot bedrijf ook ruimte is om snel te testen. Dat heeft me aangenaam verrast. In die grote gestructureerde wereld lijken er zich subwereldjes te bevinden waar je kan experimenteren en innoveren. Die combinatie van gestructureerdheid en wendbaarheid is volgens mij een grote sterkte van Colruyt Group.”

Het versterkend effect tussen B2B en B2C

De co-creatie met Colruyt Group had natuurlijk ook de nodige impact op de werking van Robinetto.

Jeroen: “Nu we een bredere communicatie voeren, naar een ruimere groep mensen, straalt dat ook af op de B2B-markt. B2B en B2C reiken elkaar de hand, logisch. Door aan een grote groep mensen te communiceren dat je ook lekker water kan drinken dat niet uit een fles komt, krijgen we vragen uit verschillende richtingen. Mensen die een watertap op school of op kantoor hebben, informeren naar thuisoplossingen en mensen die thuis Robi installeerden, zijn geïnteresseerd in oplossingen voor op het werk. Nu we een brug gelegd hebben tussen organisaties en particulieren, zien we een versterkend effect in alle richtingen. Colruyt Group besliste trouwens om in alle Colruyt-, Bioplanet- en Okaywinkels een Robinetto-watertap te plaatsen, waardoor de medewerkers voortaan fris plat of bruisend water kunnen tappen. Nog een mooi gevolg van onze samenwerking.”

“Ook intern vroeg de stap naar de consumentenmarkt natuurlijk om de nodige aanpassingen. Zowel commercieel als praktisch en administratief hadden we extra slagkracht nodig. We groeiden in twee jaar tijd dan ook van 6 naar 16 medewerkers, en we blijven nieuwe mensen aanwerven.”

Verworven inzichten

Wat Jeroen geleerd heeft uit de co-creatie? Dit zijn alvast enkele van zijn bevindingen:

Liever te veel testen dan te weinig en liever te snel testen dan te laat
"Hadden we nog meer tijd gehad, dan hadden we nog meer getest. Want zelf zit je met je neus te dicht op je innovatieproject. Neem nu de handleiding. Die hadden we nog duidelijker kunnen schrijven, hadden we meer feedback gevraagd van onze testgebruikers. Bon, het is niet te laat natuurlijk, we blijven testen, bevragen en optimaliseren.”

Continu communiceren met je gebruikers is superbelangrijk
“We blijven de feedback vragen van een groep testgebruikers, en hebben intussen ook bij onze eerste klanten een tevredenheidsonderzoek gedaan. Zo houden we voeling met de gebruikers en kunnen we waar nodig bijsturen. De reacties zijn gelukkig positief: de installatie lukt vlot (70% van de gebruikers doet die zelf, de andere 30% doet een beroep op onze installatiedienst) en iedereen is tevreden met de aankoop.”

Een innovatieproces is een wilde uitstap waarbij je uiteindelijk op je vertrekpunt landt
“Neem nu de naam ‘Robi’. Je moest eens weten hoeveel namen er in de running geweest zijn, om uiteindelijk te landen bij de afkorting van Robinetto. Dat was natuurlijk de meest eenvoudige en evidente keuze die we konden maken. Idem met de ronde knop. Die lijkt verdacht goed op de allereerste schets die we maakten. Soit, blijkbaar moet je in zo’n proces eerst een hoop complexe opties bekijken, om uiteindelijk het licht te zien in de meest logische optie.”

“Ons uitgangspunt is letterlijk zo simpel als pompwater: gebruik leidingwater in plaats van flessenwater. Dus maakten we watertaps voor festivals en horecazaken, waarmee je lekker gekoeld plat of bruisend drinkwater serveert. Later breidden we onze afzetmarkt uit naar bedrijven, kantoren, scholen en sportclubs. Intussen hebben we meer dan 40 modellen watertaps, mobiel, inbouw of losstaand.”

Jeroen Vereecke CEO

Robinetto’s toekomst is plug & play

Hoe de nabije toekomst van Robinetto eruitziet en welke innovaties er nog in de pijplijn zitten?

Jeroen: "Wat Robi betreft, werken we aan een module voor gekoeld en bruisend water. Aangezien Robi modulair opgebouwd is, zal je die gewoon op je bestaande Robi- installatie kunnen klikken. Het grootste aandeel van flessenwater is nog steeds plat water, maar met de uitbreiding bieden we dus ook een alternatief voor bruiswater in flessen. Bij de mobiele watertaps voor organisaties, blijven we de lat hoger leggen op gebied van gebruiksgemak. Momenteel vraagt de levering en installatie nog een tussenkomst van ons, waardoor een mobiele watertap niet interessant is voor kleinere feesten. We willen een compacte versie maken die je op een schoolfeest of een verjaardagsfeest makkelijk zelf kan aansluiten".

“Dat vind ik persoonlijk de essentie van een innovatief product: het moet eenvoudig, logisch en plug & play zijn. En het moet natuurlijk ook voordeliger zijn dan het niet-duurzaam alternatief. Want zeg nu zelf: waarom sleuren met dure waterflessen als je je favoriete drinkwater gewoon uit de kraan kan halen

Jeroen Vereecke CEO
Meer info:
Delen via