Tijdens het Festival van de Toekomst, in het Leietheater in Deinze, kwamen we te weten hoe de toekomst er voor onze economie in Oost-Vlaanderen uit zal zien. Innovatief, dat is zeker!

Vier kleppers op het podium

Thierry Geerts, de verantwoordelijke voor Google in België, schetste de digitale context. Het is al lang geen geheim meer dat zowel op technisch, menselijk als maatschappelijk vlak de veranderingen die de digitalisering met zich meebrengt bijzonder groot zijn. Maar wist je ook dat die digitalisering ons niet minder maar juist méér mens maakt? Waardoor we als mens zélf geëvolueerd zijn naar wat je een nieuwe mensensoort zou kunnen noemen: de ‘homo digitalis’, meer mens dan ooit.

Stijn Ilsen, ruimtevaartingenieur bij QinetiQ Space, nam ons mee naar de ruimte. Want je moet helemaal niet naar Amerika om iets bijzonders te doen in de ruimte: ook in Oost-Vlaanderen worden er bijzondere ruimtevaartprojecten gerealiseerd. Zo werden er al drie Belgische satellieten ontworpen, gebouwd, getest én gelanceerd! We zijn bezig met een missie om de aarde te beschermen tegen een asteroïde-inslag, we bereiden bemande missies voor naar de maan en Mars en tussendoor ontwikkelen we hier ook nog technologie om foto’s te maken van planeten bij andere sterren. Uitermate boeiend en super innovatief!

Yasmien Naciri, algemeen manager Innovatiecentrum Werk, stelde dat er geen innovatie bestaat zonder kritische zelfreflectie. Zo moet innovatie helemaal niet kostelijk en radicaal zijn. Maar hoe begin je best aan een innovatieproces in een omgeving waarin weinig wordt vernieuwd? En wat doe je als innovatie zowel intern als extern bedreigend overkomt? En hoe zorg je ervoor dat je iedereen meekrijgt in je verhaal, zodat innovatie voor jouw organisatie doet werken in plaats van tegenwerken? Inspirerende cases brachten duidelijkheid.

Trendwatcher Tom Palmaerts tenslotte nam ons mee op een trip “nostalgisch toekomstdenken” richting Futropolis. We kunnen de toekomst niet voorspellen, maar door kleine trillingen te kaderen in grote evoluties en trends kunnen we mogelijke toekomsten wél voorstellen. Welke maatschappelijke fenomenen zullen de volgende tien jaar belangrijk zijn? Toekomstdenken is enkel interessant als we er vandaag mee aan de slag kunnen gaan. Op het Festival van de Toekomst mocht deze dan ook niet ontbreken!

Unieke belevingsmarkt vol innovatie

Maar er was zoveel méér: tijdens een bruisende belevingsmarkt zagen we met welke innovaties onze hogescholen en universiteiten volop aan het experimenteren zijn, hoe de logistiek van de toekomst vorm krijgt en maakten we kennis met de basistechnieken van de biogebaseerde economie. We konden proeven, voelen en horen hoe onze toekomst nu al vorm krijgt.

Enkele voorbeelden? HOGENT wil hennep verwerken tot een kwalitatief textielproduct, de ‘low impact runner’ van UGent geeft muzikale feedback aan een loper, zodat die zijn loopstijl kan aanpassen om de belasting te doen dalen. En de intelligente rollator van Odisee geeft via visuele en auditieve cues feedback om het gangpatroon bij te sturen. Artvelde­hogeschool heeft projecten in de sectoren welzijn, zorg en dienstverlening waar digitalisering het verschil maakt. KU Leuven liet geblinddoekt het verschil proeven tussen traditionele worst en vegetarische/veganistische worstanalogen. En Fabriek Logistiek liet een autonome mobiele robot los op de belevingsmarkt.

Innovation Playground kwam dus volop tot leven tijdens het Festival van de Toekomst. Mis de volgende editie zeker niet!

Meer info
Delen via

Lees ook

Materialen
Geschreven door Nicolas Moerman

Van bloempot naar backstage, met PlastiCity

18 maart 2024