Fast fashion zorgt voor een enorme afvalberg. Maar liefst vier op de vijf kledingstukken belanden in de vuilbak of in de verbrandingsoven. Heel wat bedrijven komen echter met slimme oplossingen om dat te vermijden.

Textiel redden van de afvalberg

“Elk jaar laten we 500 miljard dollar textiel verloren gaan. Dat had evengoed gerecycleerd kunnen worden”, zegt Cédric Vanhoeck, de oprichter van Resortecs. Deze Brusselse onderneming ontwikkelde Smart Stitch, een naaigaren dat oplost bij hoge temperaturen. In een speciaal daarvoor ontworpen oven, de Smart Disassembly, worden de garen weggesmolten en wordt een kledingstuk als het ware gedemonteerd. De verschillende materialen kunnen daarna gesorteerd en hergebruikt worden.

Een heel interessante vondst, zeker omdat het grootste deel van de weggegooide kleren nooit gedragen zijn. Voor modemerken is het vaak gemakkelijker en goedkoper om te storten of te verbranden, dan om te recycleren. “Om dat probleem te verhelpen”, legt Vanhoeck uit, “werkt Resortecs samen met zo’n dertig internationale kledingmerken. Met Decathlon bijvoorbeeld. Samen met hen willen we gerecycleerde materialen op hun beurt opnieuw recycleerbaar maken.”

 

Nieuwe Europese wetgeving

Decathlon maakt vandaag al werk van circulaire principes. Zo neemt de sportgigant producten terug en ontwikkelde het een website waarop klanten hun producten zelf tweedehands kunnen doorverkopen. Zo bereiden ze zich voor op een nieuwe Europese wetgeving, de zogenoemde uitgebreide producentenverantwoordelijkheid (UPV), die ingaat op 1 januari 2023. Die wet stelt producenten van consumentenkleding ook verantwoordelijk voor de inzameling, de recyclage, het hergebruik en het afvalbeheer van hun producten.

Iedereen wint

Volgens Cédric Vanhoeck van Resortecs is circulair ondernemen niet alleen financieel haalbaar, het brengt ook op. Hij spreekt van een return on investment van 300 procent. “Netto komt dat neer op 1,50 euro per kledingstuk”, stelt hij. “Money Talks. We moeten af van het softe imago van duurzaamheid. Wij kloppen aan bij de modeketens en rekenen uit wat al die onverkochte kledingstukken hen kosten. Dat gaat tot 3 procent van hun jaarlijkse omzet. Van die kostprijs zijn zij maar zelden op de hoogte. Pas als ze die link leggen, zullen oplossingen sneller gebruikt worden.”

En wist u dat gedemonteerde kleding tot de helft minder CO2 uitstoot en 98 procent minder water nodig heeft bij de verwerking? Zo vermijd je 80 procent van het textielafval. Het is duidelijk dat ook de ecologische winsten groot zijn wanneer we de strijd aanbinden met de wegwerpmentaliteit.

Bron: Trends, 17 februari 2022

Lees nog meer over innovatieve materialen
Delen via

Lees ook

Bio-economie & Cleantech
Geschreven door Anne-Leen Denolf

Van frituurolie naar brandstof

27 juni 2022